Okres zimowy nie jest łaskawy dla naszych oczu. Jesteśmy zmuszeni pracować przy sztucznym oświetleniu, a powietrze w pomieszczeniach często bywa wyjątkowo suche. Co więcej, nasza dieta, która mocno wpływa na nasz wzrok, również jest uboższa o warzywa i owoce. Jak zatem zadbać o nasze oczy, gdy temperatura za oknem spada?

Zadbaj o odpowiednie oświetlenie

Zimowe dni są krótkie, a szybko zapadający zmrok sprawia, że musimy zadbać o oświetlenie naszego miejsca pracy. Pamiętajmy, że nauka i praca w źle oświetlonej przestrzeni wyjątkowo szkodzi naszym oczom. Stają się one podrażnione i przesuszone, a dodatkowo możemy pogłębić istniejącą już wadę wzroku.

Zadbajmy o to by pokój, w którym przebywamy, był jasny. Dodatkowo oświetlmy również samo biurko, przy którym pracujemy. Do lampki biurkowej dobierzmy odpowiednią żarówkę, o przyjaznym dla nas świetle. Zrezygnujmy z mocnych, oślepiających wersji, które z pewnością nie będą sprzyjały zdrowiu naszych oczu.

Rób przerwy w pracy

Przerwy w pracy są sposobem na zachowanie zdrowych i wypoczętych oczu. Długotrwałe wpatrywanie się w ekran lub w tekst sprawia, że wzrok staje się coraz bardziej rozmazany, a my jesteśmy mniej skoncentrowani.

Co jakiś czas oderwijmy wzrok od laptopa czy książki i skierujmy go w dal. Możemy również zamknąć oczy i wykonać kilka okrężnych ruchów gałkami. W ten sposób rozprowadzimy równomiernie łzy i nawilżymy oczy. Możemy także kilkakrotnie mocno zacisnąć oczy, a następnie je rozluźnić. Takie proste ćwiczenia dadzą nam natychmiastową ulgę i sprawią, że dalsza praca nie będzie dla naszych oczu obciążeniem.

Nawilżaj oczy kroplami

W zimie dni stają się coraz krótsze, co przekłada się na konieczność sztucznego oświetlenia pokojów oraz miejsc pracy. Niskie temperatury często zniechęcają nas do aktywnego spędzania czasu, dlatego częściej przesiadujemy przed komputerem czy telewizorem. Efektem tego są podrażnione i czerwone oczy. Niekiedy nieprzyjemne uczucie utrzymuje się nawet kilka godzin. Aby załagodzić nieprzyjemne objawy, warto zdecydować się na zakup oraz regularne korzystanie z kropli do oczu. Zdecydujmy się na produkty apteczne, które posiadają w swoim składzie świetlik lub hialuronian sodu. Różnorodność oferowanych przez producentów specyfików zagwarantuje, że każdy znajdzie produkt, który będzie odpowiedni zarówno pod kątem składu, zakresu działania, jak i ceny.

Zmień dietę

Dieta w trakcie jesieni i zimy zmienia się na niekorzyść naszych oczu. Brakuje sezonowych warzyw i owoców, dlatego dostarczamy z pożywieniem mniejszą ilość witamin i minerałów. Postarajmy się wprowadzić do naszych posiłków produkty zawierające kwasy omega-3, które są obecne w tłustych rybach i owocach morza. Sięgajmy także po warzywa takie jak szpinak, seler, pomidory, brokuły, czy cukinia, które są bogate w luteinę i zeaksantynę budującą soczewkę i plamkę żółtą.

Odwiedź okulistę

Okres jesienno-zimowy jest doskonałym momentem, aby zbadać swój wzrok. Dodatkowo wiele osób obserwuje u siebie krótkowzroczność zmierzchową, która objawia się pogorszeniem widzenia, gdy jest ciemniej, na przykład wieczorami. Przyczyną tego zjawiska jest mniejszy dostęp do słońca oraz ciemne, pochmurne dni co sprawia, że źrenica rozszerza się, by zapewnić jak największy dostęp strumienia świetlnego do oka. Problem jest znacznie bardziej uciążliwy u osób zmagających się z krótkowzrocznością, dlatego specjaliści często zalecają stosowanie drugiej, odpowiednio mocniejszej pracy okularów, które będą zapewniały lepsze widzenie przy bardziej zachmurzonych dniach oraz po zmroku.

Nie musimy diametralnie zmieniać swoich nawyków, aby w okresie zimowym zadbać o nasz wzrok. Nie przemęczajmy naszych oczu, gdy nie ma takiej potrzeby, dbajmy o dietę i właściwe oświetlenie w trakcie pracy. Kilka prostych rozwiązań zagwarantuje, że nasz wzrok pozostanie w świetnym stanie przez cały rok.

Udostępnij

Written by

Dodaj komentarz

Your email address will not be published.Required

Możesz użyć tych atrybutów: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

You May Also Like to Read