Praca biurowa wiąże się z koniecznością długiego wpatrywania się w ekran komputera lub w liczne dokumenty. Po 8 godzinach nadwyrężania wzroku często odczuwamy nieprzyjemne przesuszenia oczu, niekiedy występuje również ich świąd czy zaczerwienie. Mimo że zjawiska te mogą wydawać się powszechne, mogą nieść ze sobą liczne konsekwencje. Nie warto ich bagatelizować! Jak zadbać w pracy o swoje oczy, by móc cieszyć się sokolim wzrokiem?

Relaksacja i ćwiczenia oczu

Zmęczone oczy utrudniają koncentrację, a niekiedy zupełnie uniemożliwiają skupienie się na najprostszych czynnościach. Warto zadbać o to, by nieprzyjemne objawy w ogóle się nie pojawiały. W trakcie pracy co jakiś czas powinniśmy oderwać wzrok od ekranu. Możemy w tym czasie wykonać kilka prostych ćwiczeń:

  • Spójrz na przedmiot znajdujący się blisko Ciebie, a następnie przenieś wzrok na element znajdujący się w oddali. Powtórz cały proces kilka razy.
  • Kilkukrotnie mocno zaciśnij oczy, a następnie je wytrzeszcz.
  • Wyciągnij przed siebie dłoń z wystawionym palcem wskazującym. Wykonuj ręką powolne ósemki, a wzrokiem śledź opuszek palca. Ćwiczenie rozpocznij od lewej dolnej części brzuszka ósemki i kieruj następnie palcem ku górnej części prawego brzuszka.
  • Postaraj się jak najszybciej pomrugać kilkanaście razy. Dzięki temu łzy rozprowadzą się po całych gałkach ocznych i je nawilżą.
  • Potrzyj przez kilka sekund o siebie wewnętrzne strony swoich dłoni. Gdy skóra lekko się rozgrzeje, przyłóż dłonie do oczu i odczekaj chwilę.

Jak chronić oczy podczas pracy przy komputerze?

Jeśli w swojej pracy spędzasz większość czasu przed komputerem, zadbaj o miejsce, w którym wykonujesz obowiązki Ekran komputera lub laptopa powinien być ustawiony od 45 do 75 centymetrów od twarzy. Monitor postaraj się ułożyć tak, by nie było konieczności pochylania się lub podnoszenia nienaturalnie głowy. W ten sposób zadbasz również o swój kręgosłup. Koniecznie dostosuj również parametry swojego ekranu. Zmniejszenie jasności przy jednoczesnym zwiększeniu kontrastu zapewnią, że nawet po kilku godzinach pracy, Twoje oczy nie będą zmęczone. Interesującym dodatkiem, który zadba o wzrok, jest program, który automatycznie dostosowuje jasność ekranu do pory dnia.

W ten sposób, gdy za oknem lekko się ściemni, ekran nie będzie Cię oślepiał. Warto przypilnować również to, by pomieszczenie, w którym przebywasz, było regularnie wietrzone i sprzątane. W ten sposób ochronisz swoje oczy przed pyłem i cząsteczkami kurzu. Jeśli mimo zastosowania powyższych rad Twoje oczy wciąż są zmęczone i podrażnione, zdecyduj się na zakup kropli nawilżających. Wybieraj preparaty sprawdzonych producentów, które gwarantują skutecznie działanie. Problemem mogą być również źle dobrane okulary, dlatego nie zapominaj o regularnych wizytach u okulisty.

 

Zadbaj o dietę również w pracy

Regularnie spożywanie właściwych pokarmów jest w stanie odczuwalnie wpłynąć na nasz wzrok. Warto wyrobić sobie nawyk komponowania zdrowych posiłków na bazie zlecanych produktów. Będziemy mieli wówczas pewność, że o nasze oczy dbamy również od wewnątrz.

Sięgaj po owoce i warzywa bogate w witaminę A, która kluczowo wpływa na działanie fotoreceptorów siatkówki oka, które są odpowiedzialne za widzenie w dzień i po zmroku. Wprowadź do diety paprykę, marchew, wątróbkę, masło. Ważna jest również witamina C, z którą współdziała wymieniona wcześniej witamina A. Kwas askorbinowy, czyli witamina C odpowiada za trwałość naczyń krwionośnych oraz syntezę kolagenu. Związek ten występuje w największym stopniu w aceroli, natce pietruszki, czarnej porzeczce, papryce i w truskawkach.

Oprócz witamin istotne są również minerały takie jak cynk, selen, mangan i miedź. Pierwszy z nich bierze udział w wytwarzaniu rodopsyny, która pośrednio odpowiada za proces widzenia. Selen, miedź oraz mangan posiadają właściwości umożliwiające zwalczanie wolnych rodników. Aby dostarczyć sobie odpowiednią ilość wymienionych minerałów, sięgajmy w swojej diecie po pomidory, jajka, łososia, kaszę gryczaną, ryż brązowy czy kakao.

 

Pracując w biurze, nasz wzrok jest wyjątkowo narażony na przesilenie. Praca przed monitorem komputera szybko męczy nasze oczy, powodujący wystąpienie szeregu nieprzyjemnych objawów. Korzystając z powyższych rad, możemy znacznie zminimalizować lub całkowicie zapobiec negatywnym efektom.

 

Written by

Dodaj komentarz

Your email address will not be published.Required

Możesz użyć tych atrybutów: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

You May Also Like to Read